Al 40 jaar expert in comfortschoenen
Gratis achteraf betalen & gratis retour
Spaar voor korting bij iedere aankoop
Goed bereikbare klantenservice

HOE IS WOLKY ONTSTAAN?
VADER EN ZOON VERTELLEN!

AL MEER DAN 40 JAAR IN DE SCHOENEN

Wolky heeft zich sinds de jaren tachtig flink ontwikkeld. Wolky’s worden wereldwijd verkocht en met sommige modellen hebben we prijzen gewonnen. Ook hebben we inmiddels distributiecentra in Duitsland en de Verenigde Staten en een fabriek in Mexico. Toch zijn sommige dingen onveranderd gebleven. Een familiebedrijf is het nog steeds, inmiddels onder de bezielende leiding van Anthony Diks. Met hem en oprichter Kees Diks, zijn vader, nemen we de vier decennia in vogelvlucht door. Maar we starten nog een stuk eerder in de tijd. Bij Kees’ grootvader, Cornelis Diks die schoenhersteller was.

EEN ECHTE SCHOENENFAMILIE

Cornelis Diks werkte als schoenhersteller in Zwolle. Ook zijn vrouw hielp mee, zij stond in de winkel. De passie voor schoenen sloeg over op hun zoon Anthonie die een eigen schoenwinkel startte. Samen met zijn zwager Eibel Lucht opende hij wat later nog twee schoenwinkels. De zoon van Anthonie, Kees, wilde ook ‘in de schoenen’. Kees: “Ik begon bij Bervoets Vrieselaar, een schoenwinkel in Utrecht. Na een paar jaar ben ik samen met mijn broer Jan in de winkels van onze vader en oom Eibel gaan werken.” De zaak werd uitgebreid tot in totaal zes winkels.

COMFORTSCHOENEN VAN TOPKWALITEIT

Goed passende schoenen, dat wordt hun specialisatie. Een markt die begin jaren tachtig nog ontwikkeld moet worden. Sandalen met een kurken voetbed zijn dan in opkomst en vormen het begin van een revolutie in schoeisel. Kees: “Wij vroegen de klant: ‘zoekt u een paar schoenen waar u echt goed op kunt lopen? Doe dan uw ogen dicht. Ik laat u een paar sandalen aantrekken. Loop er eerst op, oordeel vervolgens en doe dan pas uw ogen open.’ Met andere woorden: het type sandalen liep weliswaar geweldig, maar werd in die tijd als erg alternatief ervaren: te nieuw en te vreemd. Weinig mensen durfden zich er daarom mee te vertonen.”

WOLKY'S EERSTE SANDAAL

Nieuwe ideeën kosten tijd. Jan en Kees Diks raken er steeds meer van overtuigd dat er een goede toekomst ligt in schoeisel dat ‘goed is voor de voet’. Door hun omgang met de klanten in de winkel ontwikkelen ze een eigen visie op comfort. Ze kregen namelijk nog wel eens klachten over het hard kurken voetbed dat in het verkrijgbare schoeisel verwerkt zat. Kees: “Zo’n hard kurken voetbed zet zich niet naar je voet. Juist andersom; de voet zet naar het voetbed. Dat kan ongemakkelijk of zelfs wat pijnlijk aanvoelen.” Kees gaat op zoek naar een model dat beter aansluit op hun ideeën. Hij komt terecht in non-conformistische kringen, die beïnvloed zijn door oosterse religies en de ‘dicht bij de natuur’-gedachte. Kees trekt vervolgens naar Californië, dat hij als bakermat beschouwt van deze nieuwe levensstijl, in de hoop iets te vinden dat in hun visie paste. Hij vindt de richting die hij zoekt, laat een sandaal ontwikkelen die plat en breed was, met op het kurken voetbed een laag memory foam. “Dit voetbed voelde heerlijk zacht aan en zette zich naar de voet in plaats van andersom. De sandaal was bovendien bijna onbeperkt verstelbaar door de drie klittenbandsluitingen en ook dat was nieuw in schoenenland.” De eerste Wolky, de Alto, is een feit.

komen er ook dichte schoenen van wolky?

De Alto slaat enorm aan en al gauw ontstaat de wens om ook een dichte schoen te maken. Kees: “Maar dat is een heel ander verhaal: een schoen moet om de hele voet mooi passen en aansluiten. Er zitten specifieke constructieproblemen aan vast.” Schoenontwerper Charles Bergmans wordt in 1984 in de arm genomen. De eerste dichte schoen, de Nature, die Charles ontwerpt, wordt een succes. De vraag naar meer Wolky’s neemt toe en de productie verhuisd naar Portugal.

DE GROTE DOORBRAAK VAN WOLKY

Op 1 januari 1988 wordt het familie­bedrijf opgesplitst: het merk Wolky, oorspronkelijk opgezet voor verkoop in de eigen winkels, gaat als zelfstandig bedrijf verder met Kees aan het roer. De grote doorbraak voor Wolky komt eind jaren tachtig met de introductie van de Paris, een sandaal die meteen in diverse kleuren wordt gepresenteerd. Het magazine Elsevier publiceert een lovend artikel over het innovatieve karakter van de enorme verstelbaarheid (door klittenbanden) van deze sandaal. Daarmee is het hek van de dam. “De mensen stonden voor deze sandaal in de rij. Dat was uniek.”

De volgende generatie dient zich aan...

Na de Havo gaat Anthony op aanraden van een kennis naar Engeland voor een goed bekendstaande schoenenvakopleiding van twee jaar. Hij mag er van zijn ouders heen op voorwaarde dat hij daarna niet in de zaak komt werken. Dit om te voorkomen dat Anthony zal worden gezien als het-zoontje-van dat in een door paps gespreid bedje terecht komt. Die voorwaarde vormt geen enkel probleem voor Anthony. Die ziet ‘werken bij pa’ op dat moment ook helemaal niet zitten. De Engelse opleiding blijkt waardevol. Anthony: “Ik leerde er alles over schoenontwerp, fabricage, het maken van een kostprijsberekening en marketingplan.” Daarna komt hij eerst bij Mexx terecht, dat een eigen schoenenafdeling heeft, en vervolgens bij het jonge Yellow Cab, waar hij gedurende 2,5 jaar een ontzettend leuke en leerzame tijd heeft en het vak onder de knie krijgt.

de allerEERSTE WOLKYSHOP

In 1995 opent Kees de eerste Wolkyshop op de Lijnmarkt in Utrecht (de winkel zit daar overigens nog steeds). Met de winkel kan hij goed vinger aan de pols houden over wat vrouwen nu eigenlijk vinden van Wolky’s en wat ze graag anders zouden zien of wat ze nog missen. Na deze eerste winkel met uitsluitend Wolky-schoenen volgen er meer met Tom van Geemen aan het roer en in Leiden opent Hub Sillen een Wolkyshop. Tom zou tot 2019 eigenaar zijn van de meeste Wolkyshops en onder zijn bezielende leiding gaat Wolkyshop in 1998 ook online. Wolkyshop.com is daarmee een van de eerste internationale schoenenwebshops. Iets wat in die tijd nog heel bijzonder is.

Shop nieuwe Wolky schoenen online >

TWEE KAPITEINS OP TWEE SCHEPEN

Een periode van grote beslissingen ligt op dat moment voor hen. Anthony heeft zich met zijn opgedane werk­ervaring in de ogen van zijn vader behoorlijk waar­gemaakt. Iets dat hij eerst wilde zien gebeuren voordat ‘werken bij Wolky’ ter sprake kon komen. In 1998 vraagt hij Anthony hoe hij erover denkt om bij het familiebedrijf aan de slag te gaan. Dat gebeurt op het moment dat er sprake is van de bouw van een eigen fabriek in Mexico, die de Amerikaanse markt van Wolky’s zal moeten gaan voorzien. “Ik moest belangrijke beslissingen nemen, gericht op de verre toekomst. Dat was het moment om Anthony erbij te betrekken; ik vond hem de beste kandidaat en was er inmiddels van overtuigd geraakt dat we elkaar konden versterken.” Anthony blijkt dezelfde mening te zijn toegedaan. Kees gaat zich kort hierna bezighouden met de Amerikaanse markt, Anthony met de Europese markt. Dat blijkt een praktische taakverdeling, omdat de twee markten erg van elkaar verschillen. Wolky groeit gestaag verder. In 2017 neemt Anthony ook voor Amerika het stokje over van Kees. Ook qua design is er ondertussen wat veranderd; Anthony ontwikkelt de nieuwe collecties nu samen met schoenontwerper Hans Boons, voor wie hij eerder werkte bij Yellow Cab.

 Made in Holland?

In 1999 is de Wolky-fabriek in Mexico een feit. De naam van de fabriek wordt ‘Holland’. De Amerikanen zijn namelijk gek op alles wat uit Nederland komt, Dutch Design is dan je-van-het. Anthony: “Door de fabriek ‘Holland’ te noemen, zouden we, zo dachten we, ‘Made in Holland’ in de schoenen kunnen zetten.” Daar trappen de Amerikaanse autoriteiten echter niet in, de schoenen worden weliswaar in Nederland ontworpen en de fabriek is van Nederlandse eigenaren, maar de productie vindt toch echt in Mexico plaats. De eerste serie Roll-Clog’s wordt bij de grens onderschept. De schoenen kunnen terug en de stickers ‘Made in Mexico’ worden gedrukt!

Liefde voor het maken van goede schoenen

Gevraagd naar de factoren die het succes van Wolky bepalen, zegt Kees: “Er zijn mensen die houden van handel; wij houden in de eerste plaats van ons vak. We zijn er niet op uit snel een slag te slaan, maar werken gericht op de lange termijn.” Dat laatste is een typische trek van familiebedrijven, waarbij verder opvalt dat Wolky ook in relaties met werknemers, dealers en fabrikanten kiest voor de lange duur, voor kwaliteit, en prijzenslagen afwijst. “Gerommel met marges accepteren we niet. En we wijken evenmin voor een euro minder naar China uit.” In dat opzicht verschillen vader en zoon weinig van elkaar. Er is veel aandacht voor kwaliteitsverbetering. “Dat scherpe, kritische oog voor kwaliteit: dat is iets waar we continue mee bezig zijn. Het heeft er mede toe geleid dat Wolky in de markt als vooruitstrevend wordt ervaren.” Aanvullend zijn ze wel: Anthony: “Mijn vader heeft gezorgd voor het fundament, de visie achter het merk Wolky. Hij is wat beschouwender dan ik ben, hij weegt de zaken zorgvuldig af.” Kees: “Anthony is resoluter dan ik. Hij pakt de zaken gelijk aan, zorgt voor een verfrissende blik. De voortdurende modernisering van de collecties, de vernieuwing en verbreding en het wat jonger positioneren van Wolky is absoluut ook zijn verdienste. Ik volg het nu alweer jaren van de kantlijn en ik vind het mooi om te zien hoe het merk zich verder ontwikkelt.’

de favoriete wolky’s aller tijden

In 2000 rockt Wolky alle records met de boot Roll Moc. Door de iets oplopende neus rolt de voet bijna als vanzelf af. Lopen was nog nooit zo makkelijk. Door de mocassin-maakwijze is de boot bovendien heel flexibel én voel je geen vervelende naden aan de binnenkant. Bovendien geeft het de boot een geheel eigen ‘smoel’. Tot op de dag van vandaag is de Roll Moc een favoriet in onze voorjaars- en najaarscollectie. De familie van de Roll Moc groeit gestaag. Inmiddels zijn er heel wat varianten gemaakt met dezelfde zool en dezelfde mocassin-maakwijze. Zo zijn er instappers, muilen, rijglaarsjes en veterschoenen in de Roll Moc-lijn te vinden. In 2001 komt Wolky met een andere topper; de Tulip. Deze sandaal met uitneembaar voetbed (geschikt voor vrouwen met eigen zooltjes!) en drie klittenbandsluitingen (dus goed af te stellen om de voet) wordt een groot succes. Tot op de dag van vandaag is het onze best-verkochte sandaal wereldwijd.

Bekijk hier een overzicht van Wolky’s All-time favourites >

SCHOENEN VAN DE BESTE KWALITEIT

Wat ook zal blijven, is de liefde voor een mooi product, voor comfort en kwaliteit. Wolky ontwikkelt haar schoenen nog steeds volledig in-house, met eigen ontwerpen, mallen en leesten. Dit onderscheidt ons van veel andere schoenmerken. “We doen er alles aan om onze schoenen zo comfortabel mogelijk te maken, want dan zijn onze klanten blij,” aldus Anthony. “We werken al jaren met dezelfde fabrieken in Portugal. Elk gespecialiseerd in een ander type schoen of zool. Door die lange samenwerking weten we precies wat we aan elkaar hebben. De vakmensen daar denken ook écht met ons mee. Een schoen maken is nog een echt ambacht. Bijna alles wordt met de hand gedaan. We hebben het wel steeds over fabrieken maar eigenlijk zijn het werkplaatsen met ambachtslieden. Dat geldt overigens ook voor onze eigen fabriek in Mexico.”

nette werkschoenen van wolky

Representatieve én comfortabele schoenen voor stewardessen en vrouwen die werkzaam zijn in de hospitality-branche, daar kreeg Wolky steeds meer vraag over. Anthony: “Stewardessen lopen veel en lang op pumps en dat is geen pretje voor je voeten. Nu is een hoge hak per definitie natuurlijk een stuk minder comfortabel dan een lagere schoen, je staat immers de hele dag op je tenen en dat geeft een enorme druk onder de bal van de voet en bij de aanzetten van de grote teen. Het was dan ook een uitdaging om toch een lijn pumps waar je lekker op kan lopen neer te zetten. Met onze Fit2Feet-lijn hebben we een serie pumps gemaakt die veel comfortabeler zitten doordat de schoenen meerekken daar waar je voet dat nodig heeft. Naast de pumps hebben we inmiddels ook andere modellen in de Wolky@Work-collectie én we kunnen voor bedrijven schoenen voor het personeel voorzien van een logo.”

Shop nu pumps van Wolky@Work > 

trots op wolky

Als we vragen waar ze als ze terugkijken op 40 jaar Wolky trots op zijn antwoordt Kees: “We maken al 40 jaar schoenen, waar vrouwen echt de hele dag op kunnen lopen. Dat is lang niet met alle schoenen het geval. Veel vrouwen vertellen dat ze pas ’s avonds, als ze naar bed gaan, de schoenen uitdoen. Dat is toch fantastisch! De tevredenheid over ons product maakt mij trots.”

SCHOENMAKER, BLIJF BIJ JE LEEST

En de toekomst? Zijn er plannen om een andere weg in te slaan? Anthony: “We hebben wel eens geprobeerd om een meer modieuze lijn in de markt te zetten. Prachtige schoenen maar door de net wat hogere hak en net wat elegantere smallere snit niet zo fijn en comfortabel als onze vertrouwde Wolky’s. Daar hebben we van geleerd. Het spreekwoord is niet voor niets ‘schoenmaker blijf bij je leest’. Wij zijn goed in comfortschoenen en binnen dat segment zijn we hip en onderscheidend, én kleurrijk. Wolky heeft een eigen smoel, een geheel eigen karakter, en waait niet met alle ‘modewinden’ mee. Waar we wel flink mee aan de weg timmeren op dit moment zijn onze specials. Schoenen voor vrouwen die net nog wat meer nodig hebben. Hiermee zijn we een goede weg ingeslagen die ook past bij ons merk. Doen waar we goed in zijn en nog beter worden dus!”

voor elke voet een wolky schoen

Sinds 2010 ontwikkelt Wolky schoenen voor vrouwen die net wat meer nodig hebben dan onze standaard comfort of net wat meer of anders verwachten van schoenen. Anthony: “We begonnen met schoenen met meer ruimte op de wreef, want vrouwen met een hoge wreef of een volle voet hebben vaak moeite goede schoenen te vinden.” Daarna volgde het Personal Pair Programma. Door dit programma werd het voor vrouwen die moeite hebben passende laarzen te vinden, mogelijk laarzen te laten maken die perfect aansluiten om hun benen. “Ook hebben we schoenen voor vrouwen met hallux valgus. De schoenen in onze HV-lijn zijn net wat breder, daar waar de vervelende bobbels bij de aanzet van de grote teen normaal in de verdrukking komen. Naast de HV-lijn is er voor deze vrouwen ook de Fit2Feet-lijn met schoenen die op de plek van de bobbels meerekken. Enfin, kijk zelf maar bij onze specials wat er allemaal is. Het is nog wél leuk om te vermelden dat we sinds afgelopen winter ook schoenen maken voor vrouwen met diabetes. Diabetici kunnen veel last hebben van pijnlijke voeten. Onze DB-lijn heeft geen vervelende naden aan de binnenkant van de schoen én zijn gevoerd met een zachte laag met foam.”

Lees meer over Wolky’s specials > 

Meer weten over Wolky?

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief,
dan houden we je zo'n 3 keer per maand op de hoogte!

Online advies nodig over schoenkeuze?

Neem contact met ons op via de onderstaande mogelijkheden en wij helpen je graag verder.

Reageren op deze blog?

2 reacties op “Interview: de familie achter Wolky”

Relevante blogs

Wolky steunzolen

Steunzolen? Zo weet je of je ze nodig hebt

Steunzolen kunnen een handig hulpmiddel zijn om voetklachten tegen te gaan. Doordat ze voeten op de juiste plekken ondersteunen, kunnen voetproblemen verminderen. Ook kunnen steunzolen ervoor zorgen dat bestaande voetklachten niet erger worden en pijn uitblijft.

Lees meer >
Wolky Dozen

Eerste hulp bij: online schoenen kopen

Hoe goed een schoen ook is, elke voet is uniek. Nieuwe schoenen kopen kan daarom een flinke zoektocht zijn. Tegenwoordig shoppen we steeds vaker online, maar hoe zorg je er nu voor dat je de juiste schoenen aanschaft zonder naar een winkel te gaan om te schoenen te passen? We geven je drie tips.

Lees meer >
Wolky 40

Interview: de familie achter Wolky

Met eigenaar Anthony en oprichter Kees Diks, zijn vader, nemen we vier decennia Wolky in vogelvlucht door. Maar we starten nog een stuk eerder in de tijd. Bij Kees’ grootvader, Cornelis Diks die schoenhersteller was.

Lees meer >

2 reacties op “Interview: de familie achter Wolky”

Behandel 

Deze schoenen zijn van uitstekende kwaliteit! En wil je ze zo houden? Dan raden we je aan om de volgende producten te gebruiken.

Vul onderstaande gegevens in om de schoenen te reserveren in de Wolky in . We nemen contact met je op zodra de schoenen klaar staan op de passen.
Sluiten